Říká předseda školských odborů František Dobšík…
„Mezi kantory se dlouho traduje oblíbený vtip: Každý kdo chodil do školy, rozumí v politice školství. Nechci vážnost situace znevažovat humorem, ale tento se doslova hodí na současný nápad údajně z dílny ministerstva financí. To ve snaze uspořit každou korunu, přišlo se zoufalým návrhem, že díru ve státních financích zalátá také zvýšením úvazků učitelů,“ uvedl František Dobšík, předseda školských odborů.
Ani ministerstvo školství se nesnížilo k takovému nápadu a odcházející ministr Vladimír Balaš o takovém podrazu neuvažoval. Tento nápad ministerstva financí by jednoznačně znamenal zhoršení pracovních podmínek učitelů a snížení atraktivity profese. Školské odbory se ptají: podrobil vůbec někdo tento nápad důkladné revizi současného stavu úvazků učitelů, které jsou stanoveny na základě analýz, časových snímků – kolik práce přípravy je nutno vynaložit na 1 vyučovací hodinu? Nároky na přípravu stoupají, vyžadují si je nové interaktivní metody výuky. Čeští učitelé nedisponují přípravným servisem jako na školách v jiných vyspělých zemích OECD, veškerá příprava na vyučování závisí na nich. Pracovní doba učitelů je 40 hodin týdně. Jak by v souvilosti se Zákoníkem práce obstálo zvýšení úvazků? Například které činnosti, nezbytné pro přípravu výuky a věci související, by učitelé již nevykonávali?
„ČMOS pracovníků školství zásadně takové „vypouštění balónků“ (v zájmu snahy za každou cenu ušetřit ve státním rozpočtu) odmítá. Vzdělávání nesmí podléhat politikaření! Školy i rodiče jsou nyní v médiích vystavování nejrůznějším návrhům a úvahám, které neproběhly potřebnou odbornou diskuzí. Školské odbory odmítají a varují před nekompetentními zásahy do fungující vzdělávací soustavy v průběhu revizí tzv. rámcových vzdělávacích programů,“ zdůrazňuje místopředsedkyně školských odborů Markéta Seidlová.