Budu mít služební telefon s tím, že budu muset přijímat pracovní hovory i mimo pracovní dobu. Musím na to přistoupit? Zaměstnavatel mě k tomu chce přimět tím, že mi nabídl využívat telefon i k soukromým účelům.
To zaměstnavatelé dělají často, protože operátoři jim dají různé slevy a různé paušály a je pak jedno, zda se volá v pracovní době nebo v noci. Pro zaměstnavatele je to výhodné, protože může zajišťovat služby nejen v pracovní dobu. Ale tak tomu samozřejmě není.
Zaměstnanec je odměňován za práci vykonanou v pracovní době (nebo za práci přesčas) a ne za práci v době svého volna (nepřetržitého odpočinku v práci). To by byla skrytá (neodměňovaná) práce. Za určitých okolností by to mohlo být považováno za pracovní pohotovost, za tu se ale poskytuje odměna, a ne v žádném případě odměna formou paušálu na telefonní hovory.
Na toto téma již toho bylo v odborných článcích mnoho napsáno a závěr je vždy jeden – zaměstnanec má právo v době svého nepřetržitého odpočinku v práci nepřijímat pracovní hovory a vypnout telefon. Samozřejmě, když vám zaměstnavatel služební telefon přidělí, tak s ním pracovat musíte, ale můžete ho po pracovní době vypnout nebo jednoduše pracovní hovory nepřijímat, za to vás zaměstnavatel nemůže nijak trestat.