Svaz průmyslu získal za komunikaci v době koronaviru druhé místo v prestižních cenách LEMUR. „Ukázali jsme, že se firmy staly součástí řešení epidemie,“ říká Eva Veličková, ředitelka Sekce komunikace Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Svaz průmyslu byl letos hodně vidět a slyšet, když se řešily otázky spojené s epidemií Covid-19. Jaké sdělení bylo pro vás v komunikaci nejdůležitější?
Cítili jsme obrovskou zodpovědnost za naše firmy. Sledovali jsme, jak reagují, zavádí náš hygienický manuál, vlastní opatření, starají se o lidi, izolují od sebe jednotlivé týmy, směny, zavádí dlouhodobý home office. To vše jsme pravidelně komunikovali vládě, odborné i široké veřejnosti a bojovali za racionalitu při rozhodování o fungování firem v době epidemie. Bez pravidelné a otevřené komunikace s médii by to nešlo.
Přesto jste čelili názoru odborů i některých odborníků, že by se firmy měly uzavřít.
Byl to střet dvou světů a my ve Svazu jsme byli mezi nimi. Na jedné straně firmy, které spíš očekávaly podporu, rady a ocenění vlastního boje proti epidemii, na druhé straně veřejná diskuze, která je označovala za ohniska epidemie a tlačila na zavření podniků. Některé firmy dobrovolně a pravidelně testovaly své zaměstnance dříve, než vláda nařídila povinné testování. Od nich jsme získávali data, která vyvracela domněnky o ohniscích šíření infekce v podnicích. Tyto naše závěry potvrdil první týden povinného testování ve firmách. Dokázali jsme, že opatření nastavená ve firmách fungují. Stali jsme se součástí řešení epidemie, a odvrátili tak negativní pozornost upřenou na firmy.
Jak jste v komunikaci pracovali s informacemi od vašich členských firem?
Každé dva týdny jsme dělali masivní průzkum o situaci ve firmách, získávali jsme tak data o více než sto tisících testovaných zaměstnanců. Dvakrát měsíčně jsme mohli poskytovat aktuální informace vládě i médiím na online tiskových konferencích. Kromě tvrdých dat z průzkumů jsme přinášeli také příběhy jednotlivých firem a jejich zaměstnanců. Předávali jsme je médiím jako tipy pro reportáže a na sociálních sítích jsme je společně publikovali s hashtagem #Zodpovědnépracoviště. S touto komunikační kampaní Svazu jsme v cenách LEMUR za PR, kterou pořádá Asociace PR agentur, v průmyslové kategorii obsadili druhé místo. Vážím si toho a chtěla bych zde pogratulovat a poděkovat všem kolegům, členům představenstva Svazu, firmám a médiím, že s námi ochotně spolupracovali.
Jakou největší zkušenost si z koronavirové krize z pohledu komunikace odnášíte?
Ještě více než kdy jindy bylo potřeba přinášet správné informace v pravý čas. Myslet dopředu a vzhledem k nepředvídatelnosti situace se připravovat na několik variant možného vývoje.
Co zajímavého chystáte v komunikaci na druhou polovinu roku?
Na podzim plánujeme náš Sněm. Po loňském virtuálním eventu se těšíme, že opět zahájíme Mezinárodní strojírenský veletrh, byť v netradičním termínu 8. listopadu. Pro nás je veletrh oslava českého průmyslu a umu firem a lidí. Věřím, že nám letošní ročník umožní návrat k roku 2019, kdy náš stánek ožil řadou odborných seminářů a networkingových aktivit.
Rozhovor vyšel v časopisu Svazu průmyslu Spektrum 3Q/2021. Celé číslo čtěte zde.
-
kategorie Rozhovory