České dráhy začaly výrazně šetřit na personálních nákladech. Už na jaře snížily mzdy v administrativě. A teď zaměstnancům oznamují výraznou reorganizaci. Odbory zatím vyčkávají – vedení říká, že bez úspor firma neobstojí. Její ředitel České televizi sdělil, že o místo přijde až 40 procent řídicích pracovníků.dráhy budou propouštět
Tři vagony se starší lokomotivou po nákladní trati podél Labe z Kolína až do Ústí nad Labem nikdy nebyly ty nejdůležitější rychlíky. Jenže když si pro jejich provoz ministerstvo dopravy vybralo v březnu konkurenční RegioJet, pro České dráhy to byl impulz ke změnám.
„Žijeme v tom svém světě, jak se to dělalo posledních 15, 20, 30 let. Kolega je dvě hodiny v práci a tři hraje Solitaire,“ sdělil v interním videu Českých drah, které se objevilo na jejich intranetu, generální ředitel Ivan Bednárik. Přičemž vysvětlil zaměstnancům, že úspory budou bolet.
„Pokud nechceme ztratit 20 procent trhu v horizontu dvou let, je nevyhnutelné nastavit k 1. 7. novou organizační strukturu tak, aby byla rychlejší a přinesla úspory mzdových nákladů,“ řekl také ve videu Ivan Bednárik.
Úspory mají mířit především na ředitelství, ne na řadové zaměstnance. Vedení s tím chce seznámit odbory v polovině května a potom oznámí zřejmě i počty lidí, kteří přijdou o místo.
Vedení Českých drah chce ušetřit asi 7 procent nákladů. Ve firmě, která má přes 23 tisíc zaměstnanců, tedy nepůjde o malé počty. Místo až sedmistupňového řízení má vzniknout maximálně čtyřstupňové. Právě zde se má škrtat nejvíce.
Podle Ivana Bednárika může jít o 30 či 40 procent řídicích pracovníků. „Prioritně musíme zachovat funkčnost celku. Aby se nestalo, že se cestující nedostanou do práce, do školy, k lékaři,“ prohlásil.
Představitelé železničních odborů ale přitom hovoří o určité obezřetnosti při revizi řídící struktury Českých drah. „Já netvrdím, pokud ta struktura tomu bude odpovídat, že se jí budeme bránit. Na druhé straně historické zkušenosti nás vedou k velké obezřetnosti,“ dodal předseda podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun.
Česká televize dále upozorňuje, že České dráhy ale něco udělat zjevně musejí, protože za poslední tři roky přišly o šest dotovaných rychlíkových linek, a ještě rychleji ztrácejí zakázky od některých krajských samospráv. Soukromá konkurence – stavěná na zelené louce – je v tendrech často levnější, i když si vozidla musí kupovat.