O dopadech prohlubující se energetické krize jednal v Českých Budějovicích předseda Odborového svazu KOVO Roman Ďurčo s vedením strojírenské společnosti Robert Bosch. Kontakty a diskusí s manažery klíčových tuzemských firem chtějí nejvlivnější tuzemští odboroví předáci, získat informace, jež budou hlavním podkladem při následných kolektivních vyjednávání a mzdách.
„V krizi jsme společně a společně musíme také hledat cesty k jejímu řešení. Její dopady drtí nejen zaměstnance, ale samozřejmě také zaměstnavatele. Proto musíme hledat řešení a kompromisy přijatelné pro obě strany. Bez vzájemné komunikace a důvěry výsledků akceptovatelných všemi dosáhneme jen obtížně. Pokud vůbec,“ uvedl Ďurčo.
Společným cílem zaměstnavatele a odborové organizace by podle Ďurča vždy mělo být dojednání podmínek, které pomohou udržet stabilitu zaměstnanosti v konkrétní firmě a zároveň vytvoří bezpečnou základnu pro její další úspěšné fungování a rozvoj.
„S vedením Bosche jsme řešili zejména ceny energií. Jejich vliv na výrobu a celkové hospodaření společnosti. Je zjevné, že firma se stejně jako ostatní bude potýkat s rostoucími náklady. Nicméně. Robert Bosch České Budějovice nevyužívá k výrobě plyn, takže mu z tohoto pohledu nehrozí zastavení výroby. To ale neplatí pro jiné pobočky. Nyní se zde kvůli poklesu zakázek pracuje pouze na dvě směny, ale o výrobky je zájem. Konkrétně u Bosche to vypadá dobře. Jsou zde ale podniky, například Motor Jikov, kde problémy mají a k dohodě povede obtížná cesta,“ doplnil Ďurčo.
Na půdě Bosche, který je součástí stejnojmenného německého koncernu a jedním z největších zaměstnavatelů na jihu Čech, Ďurča doprovázel předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula.
Společnost Robert Bosch byla v Českých Budějovicích založena 1. května 1992 jako společný podnik stuttgartské společnosti Robert Bosch GmbH a Motor Jikov, a. s. V roce 1995 se společnost Bosch stala jejím jediným vlastníkem. Pro novou společnost byl kompletně vystavěn nový závod s nejmodernějším vybavením a infrastrukturou na globální úrovni, s vlastním oddělením vývoje a výzkumu, včetně zkušebny pro dlouhodobé zkoušky.
Zatím poslední klíčovou investicí se stalo vývojové a technologické centrum otevřené v září 2019. Do samotné stavby budovy a vybavení laboratoří firma investovala na 850 milionů korun. Šest stovek vývojářů se zde zaměřuje na aplikovaný vývoj automobilových komponentů pro zákazníky z celého světa. Na výrobě a vývoji komponentů do osobních aut se v závodě podílí celkem téměř 4000 zaměstnanců.
Po návštěvě Bosche pak Ďurčo zamířil na schůzku se svými kolegy z jihočeského Regionálního pracoviště OS KOVO v Českých Budějovicích. Zde už byl přítomen místopředseda OS KOVO Ivo Kužel. Ďurčo i Kužel byli oba nově zvoleni do výkonného vedení svazu na jeho nedávném VIII. sjezdu.
„Po zvolení do funkce se podrobně seznamuji s našimi jednotlivými regionálními pracovišti, majetkem svazu v regionech a podobně. Byl jsem tu už minulý týden, kdy jsme prošli celý komplex českobudějovického Metropolu. Nyní jsme se věnovali otázkám fungování svazu, organizačnímu uspořádání i krokům, jejichž výsledkem by mělo být rozšiřování členské základny a další rozvoj OS KOVO,“ konstatoval Kužel. Ďurčo v této souvislosti poznamenal, že udržení a rozšíření členské základny by mělo být prioritou předsedy každé základní organizace OS KOVO.
„Děláme to pro lidi a bez nich to nepůjde. Chtěl bych, aby o nás bylo hodně slyšet. Mimo jiné i proto věřím, že nás naši kolegové z celé České republiky přijedou podpořit do Prahy mítink Proti chudobě, který se uskuteční 5. září od 11 hodin ve Foru Karlín. Společně dejme politikům, kteří mají odpovědnost za řízení země, jasný vzkaz, že není možné nadále přehlížet složitou situaci rodin, zaměstnanců, důchodců, samoživitelů stejně jako podnikatelů,“ zdůraznil Ďurčo.