Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku kvůli pandemii nového typu koronaviru zastaví od pondělí 23. března na dva týdny výrobu. Zaměstnanci budou doma se 70 procenty průměrného výdělku. ČTK to ve čtvrtek 19. března potvrdil mluvčí automobilky Pavel Barvík. Podle některých zaměstnanců ale přišlo rozhodnutí o uzavření podniku pozdě. Odboráři ve slezské automobilce žádali firmu, aby na 14 dní přerušila výrobu, už v pondělí. Uvedli, že zaměstnanci po uklidnění situace výpadek nadpracují. Firma uvnitř závodu zavedla další zpřísňující hygienická opatření, výroba ale pokračovala. Produkce byla v úterý přerušena kvůli problémům polských pracovníků na hranici, během dne se ale znovu rozjela.
„Když je potřeba ,bouchat´sobotní přesčasy kvůli náhle zvýšené poptávce po našich výrobcích, musíme všichni táhnout za jeden provaz. Prostřednictvím firemního tisku a televize k nám promlouvá náš pan prezident z vedení společnosti, že musíme ukázat sílu a jednotu a naši zaměstnanci ji taky ukázat umí, to všechna čest. Když je potřeba efektivněji bojovat s neviditelným a nebezpečným nepřítelem, tak najednou máme na všechno dostatek času. Aktuálně jsme totiž jedna z posledních automobilek nejen v Česku, ale i v Evropě, která ohlásila přerušení výroby z důvodu ochrany zdraví svých zaměstnanců. Otázka, proč naše společné zahraniční vedení (včetně závodu KIA Žilina) je v zásadních strategických rozhodnutích pomalejší než drtivá většina automobilového managmentu v Evropě, zůstane patrně nikdy nezodpovězena. Stejně tak jako otázka, zda-li tento hazard se zdravím našich zaměstnanců stojí vůbec někomu opravdu za to,“ uvedl předseda ZO OS KOVO Hyundai Czech Patrik Fupšo.
„S rozšiřováním viru COVID-19 po celém světě včetně České republiky postupně přijímáme přísná preventivní opatření v souladu s pokyny vlády ČR a dalších institucí. V rámci těchto kroků jsme se rozhodli dočasně pozastavit výrobu na dva týdny počínaje 23. březnem,“ řekl Barvík. Uvedl, že automobilka se k zastavení výroby rozhodla v situaci, kdy uzavření hranic v Evropě způsobilo logistické problémy jak pro zaměstnance, tak pro dodavatele a poptávka po automobilech klesá. „Opětovné zahájení výroby je naplánováno na pondělí 6. dubna,“ řekl mluvčí.
V automobilce pracuje přibližně 3300 lidí a dalších asi 8700 pracovníků zaměstnávají její subdodavatelé.
Kvůli šíření nového typu koronaviru zastavují výrobu automobilky po celé Evropě, učinily tak například BMW, Fiat Chrysler, Ford Motor, Renault nebo Volkswagen. Mladoboleslavská Škoda Auto a kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile zastavily výrobu ve středu večer.
Automobilka Hyundai tento měsíc v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájila sériovou výrobu vozu Kona Electric, prvního automobilu na elektrický pohon sériově vyráběného v České republice. Kromě něj v závodě produkuje typ Hyundai Tucson a pět verzí modelu Hyundai i30. Loni slezský závod vyprodukoval 309.500 automobilů, což bylo o devět procent méně než v roce 2018. V roce 2018 vytvořil podnik zisk 7,22 miliardy korun (o 531 milionů vyšší než v roce 2017) a tržby 129,26 miliardy korun (o 7,4 miliardy nižší).