Poznat text, který se snaží manipulovat naším názorem, není vůbec jednoduché. Mnohokrát stačí pozměnit význam pár vět v rámci jednoho článku nebo redaktor klade otázky tak, aby odpověď nebyla jednoznačná a nabízela více výkladů. Konečné vyznění celého článku pak může být zcela odlišné, než ve skutečnosti je. Přesto existují rozdíly, které pozorný čtenář pozná. V souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině vám proto ve spolupráci s iniciativou NELEŽ a Asociací komunikačních agentur (AKA) připomínáme tipy, jak rozpoznat dezinformace a manipulativní text. Informace máte také přehledně shrnuté v tomto letáku, který můžete dále šířit například na svých sociálních sítích nebo jiných firemních informačních kanálech.
Jak rozpoznat manipulativní či dezinformační text:
- Titulky článku jsou psané velkými písmeny ve snaze co nejvíc zaujmout na první pohled.
- Nečtěte jenom titulky. Samotný článek nemusí obsahu titulku vůbec odpovídat.
- Zkontrolujte, jestli článek cituje zdroje a jak jsou věrohodné. Dezinformační weby často odkazují na zahraniční zdroje, které ale mohou být falešné nebo je český překlad výrazně překrucuje.
- Podívejte se, kdo je autorem textu a jestli je členem nějaké redakce. Pokud ani jedno z toho nenajdete, za zprávy nikdo neručí a není důvod jim věřit.
- Zkontrolujte datum zprávy. Často dochází ke sdílení starých zpráv, které navozují dojem, že souvisí s aktuálním děním.
- Věnujte pozornost fotografiím v článku. Díky možnosti „vyhledat podobnou fotografii“ můžete snadno zjistit, jestli odpovídá tématu v článku nebo je pořízena na jiném místě v jinou dobu.
- Sledujte emoce v článku. Pokud vás rozčílí už titulkem a jeho obsah je pobuřující, může být vyvolán emocí bez ohledu na pravdivost samotné zprávy.
- Ověřujte si obsah zprávy. Pokud se vám na informaci něco nezdá, zkuste si ji ověřit buď pomocí vyhledávání nebo přes weby, které se specializují na vyvracení těchto zpráv.
Pokud si nejste jistí, jestli je dané médium vhodné pro vaši inzerci nebo nevíte, jak blokaci daného webu zařídit, kontaktujte spolek NELEŽ nebo AKA. Již na začátku roku Svaz průmyslu a dopravy ČR ve spolupráci s iniciativou NELEŽ uspořádal pro firmy webinář o tom, proč je důležité neinzerovat na dezinformačních webech a jak dezinformace či jejich finanční podpora (o které firma ani nemusí vědět) můžou poškodit vaši společnost. Webinář si můžete připomenout zde.
Děkujeme za vaši snahu být nejen zodpovědným čtenářem, ale i inzerentem.
-
kategorie Aktuálně