Svaz průmyslu a dopravy ČR uspořádal podnikatelskou misi, která doprovodila premiéra Andreje Babiše do Maroka. Kromě setkání s marockými podnikateli budou zástupci českých firem jednat s představiteli marocké vlády a regionu Velká Casablanca. Vývoz českých firem do Maroka se za posledních sedm let ztrojnásobil.
Na dvoudenní podnikatelskou misi do Maroka, kterou organizuje Svazu průmyslu a dopravy ČR, odjelo s premiérem Andrejem Babišem 37 zástupců českých firem. „Maroko je nejdůležitější partner Česka v regionu severní Afriky. Řada našich členů tam už úspěšně působí, například Škoda Auto, Zetor nebo Linet. Tuzemský export do Maroka se za posledních pět let zdvojnásobil. Je to již druhá velká podnikatelská mise do Maroka, kterou jsme v posledních třech letech organizovali,“ říká Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.
Loni vyvezly české firmy do Maroka zboží a služby za 7,4 miliardy korun. Letos by měl být objem exportu ještě vyšší. Za první tři čtvrtletí letošního roku se český vývoz dostal na 6,4 miliardy korun. Mezi roky 2010 a 2017 se český export do Maroka více než ztrojnásobil. Největší zájem je v Maroku o české elektrické rozvaděče, elektrické kabely, izolace a osobní automobily. Dynamicky rostou také dodávky plastových trubek, desek a plastového příslušenství k automobilům a nábytku. Zvyšuje se také obchod s pneumatikami.
Do Maroka se s premiérem vydaly firmy ze zbrojařského, farmaceutického, automobilového průmyslu či dodavatelé energetických zařízení. „Tatrovky jsou určeny především pro transport nákladu těžkým terénem, kde se naplno projeví výhody unikátní tatrovácké koncepce. Nabízet naše vozy chceme především v oblasti těžby, ve které excelujeme díky zcela mimořádné efektivitě převozu. Naší specialitou jsou také takzvané Tatra traktory určené pro zemědělství, se kterými bychom chtěli marocké partnery detailně seznámit,“ uvádí Petr Hendrych, ředitel obchodu a marketingu Tatra Trucks.
Tatra Trucks se zajímá také o dodávky speciálních aut pro marocké hasiče a armádu. Maroko se může pro kopřivnickou automobilku stát dobrou základnou pro vstup na další trhy v severní Africe.
Maroko ve světě poptává chemické produkty, plasty, papír a kaučuk, ale také léčiva a farmaceutické výrobky. Na tamním trhu už úspěšně působí český výrobce léčivých přípravků, léčivých bylinných čajů nebo zdravotnických prostředků Dr. Müller Pharma. „V Maroku máme dva obchodní partnery. Pro jednoho vyrábíme naše přípravky pod jeho privátní značkou. Druhý partner od nás pravidelně nakupuje a v marockých lékárnách prodává některé naše léčebné kosmetické přípravky a doplňky stravy. Můžeme tady uspět hlavně díky evropské kvalitě a konkurenceschopné ceně, i když tradičními obchodními partnery Maroka jsou Francie, Španělsko a Německo,“ vysvětluje Marcela Kaňková, obchodní ředitelka Dr. Müller Pharma.
Firma sází na marockou tradici lázeňství, která je spojená s velkým zájmem o přírodní kosmetiku a přípravky na přírodní bázi. Zkušenosti z Maroka může Dr. Müller Pharma využít i při expanzi do dalších severoafrických zemí.
Za 26 let zorganizoval Svaz průmyslu a dopravy ČR na 186 podnikatelských misí do stovky zemí světa. Možnost vyjet spolu s předními představiteli státu do zahraničí a účastnit se byznysových jednání na nejvyšší úrovni za tu dobu využilo přes 4300 exportérů. Letos uspořádal Svaz průmyslu podnikatelské mise do Albánie, Vietnamu, Spojených arabských emirátů, Uzbekistánu, Maroka a Ruska.
- Jan Stuchlík
-
kategorie Tiskové zprávy