V reakci na publikované snahy nového vedení Středočeského kraje zrušit či výrazně omezit osobní vlakovou dopravu na řadě tratí se ministr dopravy,průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) rozhodl této zvůli postavit a tyto tratě postupně navštěvovat. První na řadě bylo projetí tratě Mladá Boleslav – Mšeno – Mělník v pátek 6. 8. 2021.
V rekonstruovaném motorovém voze řady 810 řazeném na běžném vlakovémspoji s ministrem cestovali mimo jiné generální ředitelé Správy železnic Jiří Svoboda a ČD Ivan Bednárik. K delegaci se připojili i zástupci Středočeského kraje, předseda Výboru pro dopravu a člen zastupitelstva Ondřej Lochman (STAN) a náměstekhejtmanky pro oblast regionálního rozvoje a územního plánování a radní Jiří Snížek (Piráti).
Na nádraží ve Mšeně přítomné uvítal starosta města Martin Mach a po krátkém pěším přesunu následovalo jednání na radnici, při kterém byla ze strany starosty vyjádřena kritika nad nepovedenou integrací autobusů do PID. Přítomní vyjádřili zájem o zachování vlakovýchspojů (s výjimkou pana Snížka) a podepsali se do petičního archu.
Vzhledem k blížícímu se termínu uzávěrky GVD 2021/22 bylo dohodnuto objednání vlaků ve stávajícím rozsahu s tím, že bude nutné dořešit jejichfinancování. Po krátké prohlídce města včetně návštěvy několika provozoven a vzorně udržovaných historických městských lázní následoval pěší návrat na nádraží a pokračování vlakem do Mělníka.
Ministerská návštěva další ohrožené tratě se uskutečnila v sobotu 14. 8. 2021 na nádraží v Trhovém Štěpánově, kde delegaci uvítal starosta městaJosef Korn. Sešlo se i velké množství převážně místních občanů, kterým osud vlakových spojů není lhostejný, někteří ještě měli v živé paměti zrušení koncového úseku do Dolních Kralovic v roce 1975 kvůli výstavbě VD Želivka, byť až do Bernartic mohla být dráhazachována – nenachází se v zatopeném území. Na podpis petice se vytvořila dlouhá fronta. Ačkoliv pan ministr zval paní hejtmanku Peckovou, z krajského úřadu nedorazil nikdo.
Starosta města v proslovu ke shromážděným občanům shrnul zklamání nad jednáním vedení kraje za hnutí STAN, které dostalo ve volbách nejvícehlasů a chce se občanům za projevenou důvěru odměnit rušením vlaků, resp. jejich osekáváním k větším uzlům a přestavbou na cyklostezky. Někde jezdí vlaky po 10 minutách a zde žádné? Snad kraj dostane rozum!
Ministr Havlíček zdůraznil, že vlaková doprava je veřejná služba jako zdravotnictví a školství, nelze vše hodnotit jen ekonomicky. Když krajpotřeboval přispět, rádi vyšli vstříc, ale takto, jako nyní Středočeský, se nechová žádný kraj, a to zavání vydíráním. Tratě se zmodernizovaly, přes miliardu šlo do úseků krajem nyní navržených ke zrušení vlaků. Chybí dlouhodobá koncepce, nelze se řídit tím,jak se pokaždé změní vedení kraje, je třeba motivovat lidi, aby nejezdili po silnici, ale po železnici. Úspora několika desítek milionů je pod rozlišovací schopnost i kraje, omezení vlaků by byl začátek konce. V závěru vyzval k podpisu petice.
Generální ředitel SŽ Jiří Svoboda též konstatoval, že omezování železniční dopravy je špatný krok, jsou připraveny investice do zabezpečenídalších přejezdů za účelem odstranění propadů rychlosti až na 10 km/h s podporou EU. Jak se jednou vlak zruší, je pozdější obnova problém, tratě chce SŽ udržet v provozu.
V závěru promluvil i Zdeněk Jandejsek, předseda představenstva RABBIT Trhový Štěpánov, a. s., zaměstnávající na 1700 lidí. Snahy kraje považuje za nepředvídatelné, elektrická auta jsou drahá a většina lidí si je nebude moci dovolit, proto lze očekávat návrat k veřejné dopravě, je třeba i mít úctu k předkům, kteří trať před necelými 120 lety vybudovali. Zaměstnanci vlakem jezdí, i nákladní dopravapo trati se intenzivně využívá, nedovedou si představit fungovat bez ní, dodal.