SLÁDEK: „Železnice je natolik flexibilní, nakolik jí to umožňuje ekonomika a propustnost infrastruktury.“

O zvýhodnění silniční dopravy, o kompenzacích za platby OZE, i o hájení požadavků nákladních dopravců na železnici, hovoříme s Ing. OLDŘICHEM SLÁDKEM, výkonným ředitelem Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ. „Pokud se v minulosti něco řešilo na železnici, tak v uvozovkách pouze délka nástupišť,“ říká v rozhovoru v Obzoru č. 2, který vyšel v pondělí 18. 1. 2021.

Můžete přiblížit proč vzniklo sdružení ŽESNAD.CZ a kolik železničních nákladních dopravců sdružuje?
Sdružení železničních nákladních dopravců České republiky ŽESNAD.CZ, z. s., jak zní celý náš název, vzniklo oficiálně během jara a léta 2016, ale již několik roků předtím se nezávazně v oboru diskutovalo nad faktem, že reálně nikdo nehájí požadavky nákladních dopravců. Pokud se něco řešilo na železnici, tak v uvozovkách pouze délka nástupišť. Jinak vládla tzv. „optimalizace“, což nebylo nic jiného než likvidace příležitostí pro nákladní dopravu. Snahy s tím něco udělat už byly během roku 2014, ale teprve až s příchodem Ivana Bednárika na ČD Cargo a jeho dohodou s tehdejším šéfem společnosti METRANS, Jiřím Samkem, se vše v zimě 2015/2016 odblokovalo. Ihned se přidala řada dalších železničních společností. Začínalo nás 17 a dnes už máme 31 členů, kteří reprezentují 92 % trhu nákladní železniční dopravy u nás, a zdaleka to nejsou jen dopravci. Opustila nás pouze jedna společnost, PKP CI (bývalé AWT), a to nikoliv z věcných nebo odborných důvodů, ale paradoxně z důvodů finančních na jejich straně. Samozřejmě nás to mrzí a doufáme, že v současnosti druhého až třetího dopravce na trhu u nás opět uvítáme.

Fungující vlečky jsou v ČR vzácné, přestože železniční doprava má proti té silniční jen třetinové emise a kamiony se na silnice téměř nevejdou. Ministerstvo dopravy údajně chystá úlevu pro nákladní vlaky a plánuje učinit kroky, které by měly železniční nákladní dopravu upřednostnit: Kamionům zdraží mýto o 15 %, naopak železniční přepravě chce kompenzovat asi čtvrt miliardy korun, které musí platit na podporu obnovitelných zdrojů. Váš komentář?
Pokud jde o kompenzace za platby OZE (obnovitelné zdroje energie), je to především naše práce a dlouhodobý tlak, kdy jsme k tomu tématu v uplynulých letech dokonce nechali u EGÚ Brno (přední nezávislá konzultační a realizační firma působící v energetice) vypracovat rozsáhlou a nákladnou studii, hrazenou z našich prostředků, kterou oponovalo ČVUT a vzalo za své ministerstvo dopravy. Ano, zatím rozhodně není uplatňován rovný přístup k jednotlivým módům dopravy a kompenzace platby za OZE v případě elektrické trakce v nákladní železniční dopravě je podle mého víc než potřeba, a je to naprosto spravedlivé, za což Ministerstvu dopravy ČR ŽESNAD.CZ a jeho členové děkují. Doufejme, že to tak skutečně i bude.
S vlečkami a emisemi je to samozřejmě pravda. Paradoxem je, že silniční doprava dostala vloni řadu podpor a letos vzroste podle mých informací přibližně o 5 %, a my jsme jako dosud jedinou úlevu dostali prodloužení doby splatnosti faktur od Správy železnic do konce srpna, a to ještě z rozhodnutí pana generálního ředitele Jiřího Svobody, za což opět zpětně chci poděkovat. Ale abych tak úplně ministerstvu dopravy nekřivdil: na jaře jsme dostali přes 300 000 roušek a přes 10 000 respirátorů…

Kamiony převážejí 4x více zboží než nákladní vlaky, jsou trochu dražší, pro přepravce ale jednodušší. Železnice je málo flexibilní. Když firma nestihne vagon naložit, musí čekat třeba den. Tolik citace z médií, váš názor?
Ano, železnice vozí ročně kolem 100 mil tun zboží, kamiony čtyřikrát víc, ale není pravda, že jsou kamiony dražší. Naopak, silniční doprava je zvýhodněna nejen finančně, stačí například porovnat mýto a cenu za dopravní cestu v Rakousku a u nás, ale je i výrazně méně v Evropě zregulována než železnice. Dalším paradoxem je, že například kamiony mimo země EU nebo i třeba polské, vytlačují nejen železniční dopravce, ale i naše české silniční dopravce ze sdružení ČESMAD Bohemia.
Železnice je natolik flexibilní, nakolik jí to umožňuje ekonomika a propustnost infrastruktury, rozhodně naši členové nejsou ani omylem horšími manažery a obchodníky než konkurence na silnici.

Marek Kubík, předseda Klubu historické techniky Praha, z. s., který bojuje za zachování bývalého depa v Hostivici, prozradil, že se hodláte angažovat i ve věci zachování tohoto objektu. Můžete prozradit, co vás k tomu vede?
Nevede nás k tomu vůbec nic, ani bychom nic v tom udělat sami jako spolek nemohli. Máme ale denní newsletter na našem veřejném webu zesnad.cz, který denně čte kolem 500 čtenářů nejen z řad členů nebo odborné veřejnosti, a tam jsem žádost pana Kubíka a aktivitu klubu zveřejnil. No a několik našich členů se zřejmě ozvalo, že pomohou. To je celé.

Jsme na začátku nového roku, co byste nákladním dopravcům do nového roku popřál?
Především všem našim členům a jejich zaměstnancům přeji zdraví a „negativní stav“ a věřím, že stejně jako vloni a vlastně kdykoliv předtím zdánlivě odepisované odvětví firem z 19. století, jak s oblibou říkám, ještě všem ukáže svoji vitalitu. Máme schopné a skvělé lidi mezi sebou, skutečně, to není žádná fráze!

  • Zdroj: ODBOROVÉ SDRUŽENÍ ŽELEZNIČÁŘŮ, Obzor č. 2