USA uvalují nová cla na EU kvůli Airbusu

Nové kolo amerických sankcí s účinností od 18. října zvýší cenu řady evropských výrobků a produktů vyvážených do USA. Jedná se o výsledek sporu mezi USA a EU u Světové obchodní organizace týkající se evropských subvencí pro firmu Airbus. Postiženy budou i české vývozy do USA v zemědělském a potravinářském sektoru, na které budou nově uvaleny celní tarify ve výši 25 procent. Dopady budou mít nově zaváděná cla i na další průmyslové obory, jako např. civilní letectví a strojírenství, a to ve výši 10 procent.

Svaz průmyslu a dopravy ČR nadále stojí na straně liberálního obchodu, neboť jakékoliv obchodní spory nejsou pro byznys dobré. Vyostření obchodního sporu USA – EU zvyšuje nežádoucí překážky zahraničního obchodu, a to je pro naši ekonomiku špatná zpráva. Eskalace napětí si určitě vybere svou daň na evropské ekonomice, zejména např. na té německé, s dopadem na nás.

Co bude následovat?

Rozhodnutí Světové obchodní organizace z 2. října 2019 využijí USA k zavedení cel na evropské zboží zahrnující jak letectví, tak např. sýry, olivy či svetry počínaje 18. říjnem. Jak uvedli zástupci amerického ministerstva obchodu, cla byla stanovena ve výši 10% na letecký sektor a 25% na zemědělské a další položky.

Zveřejnili seznam všech položek, na které budou za dva týdny uvalena dodatečná cla – většina z nich se týká zboží dováženého do USA z Francie, Německa, Španělska a Velké Británie. Úplný seznam naleznete zde.

Jak dále americká strana zdůraznila, stanovená cla má Washington právo kdykoli zvýšit či seznam dotčených produktů změnit.

Obě strany sporu nyní očekávají rozhodnutí WTO ohledně toho, jaké sankce bude moci zavést EU v reakci na státní podporu Boeingu ze strany USA. Toto rozhodnutí Světové obchodní organizace se očekává v příštím roce.

Evropská komise, která WTO navrhovala zavedení cel ve výši 20 mld USD na americké zboží, ale vyjádřila naději, že nakonec bude nalezeno smírné řešení sporu.

„Nicméně pokud se USA rozhodnou uvalit protiopatření schválená ze strany WTO, zatlačí tak EU do situace, ve které nebudeme mít jinou možnost, než udělat to samé“, uvedla v tiskovém prohlášení komisařka EU pro obchod Cecilia Malmströmová. Předběžný seznam produktů dovážených z USA určených pro zavedení celních protiopatření byl se strany EU zveřejněn v dubnu.

Má 15-ti letý konflikt naději na přátelské řešení?

Jedná se o zatím poslední kapitolu 15-ti letého americko-evropského sporu o neoprávněnou podporu leteckých výrobců Airbus ze strany EU a jeho rivala firmy Boeing ze strany USA.

USA a EU se navzájem obviňují z nelegální podpory svých gigantů Boeing a Airbus od roku 2004. Kvůli paralelním případům se již popsaly tisíce stránek nálezů a spory výrazně zatížily již tak přetíženou WTO.

V roce 2004 USA poprvé protestovaly proti levným evropským půjčkám pro Airbus s tím, že podle nich jsou formou nelegální státní podpory. EU na druhé straně vyčítala USA nelegální daňové úlevy pro americkou společnost Boeing.

Světová obchodní organizace rozhodla, že obě strany musí ukončit nelegální podporu leteckých společností, což se ale nestalo.

USA proto žádaly od WTO souhlas s uvalením sankčních cel na EU ve výši 11 mld USA. Ačkoli WTO nakonec navrhovanou výši nových cel snížila na 7,5 mld USD, její středeční rozhodnutí představuje nejvyšší pokutu tohoto druhu v historii Světové obchodní organizace.

Zástupci vlády USA tvrdí, že nabídka EU na smírné řešení přišla příliš pozdě a že neřeší americké obavy týkající se pokračující státní podpory. Uvalení cel má podle USA za cíl pomoci s formulováním lepšího návrhu.

„Po mnoho let poskytovala Evropa masívní podporu Airbusu, čímž vážně poškozovala letecký průmysl USA a americké pracovníky. Konečně, po 15-ti letech soudních sporů, WTO potvrdila, že USA mají právo na zavedení protiopatření v odpovědi na nelegální podporu ze strany EU,“ uvedl americký obchodní zmocněnec Robert Lighthizer.

Jak dále řekl, USA očekává „zahájení vyjednávání s Evropskou unií s cílem vyřešit celou záležitost způsobem v zájmu amerických pracovníků.“

V návaznosti na rozhodnutí WTO z března 2019, že Boeing nadále dostává od americké vlády nelegální dotace ve formě daňových úlev, které WTO zakázala již v letech 2011 a 2012, se v příštím roce očekává analogické rozhodnutí Světové obchodní organizace ohledně výše schválených sankcí ze strany EU vůči USA.

Vlády členských zemí EU nicméně apelovaly na vyřešení problému bez zavádění nových cel. Představitelé Velké Británie k tomu uvedli: „Uchylování se ke clům není v zájmu Velké Británie, EU ani USA. Úzce spolupracujeme s USA, EU a evropskými partnery, abychom vyjednali urovnání sporů o Boeing a Airbus.“

Jak řekl Bruno Le Maire, francouzský ministr financí: „Přátelské řešení sporu Boeing/Airbus je tím nejlepším možným řešením, a to tím spíše, že v příštím roce by EU mohla uvalit cla na USA.“

Souvislost s ostatními americkými cly a globální dopady

Tato cla nemají přímou spojitost s probíhajícími obchodními spory amerického prezidenta Donalda Trumpa jinde ve světě. Ta byla odstartována v březnu 2018, když Trumpova administrativa oznámila zavedení cel ve výši 25% na dovoz oceli a 10% na dovoz hliníku do USA.

V odpovědi uvalila EU cla ve výši 2,8 mld EUR na americké zboží, jako je bourbon, motocykly nebo pomerančový džus.

Washington v současné době zvažuje rovněž zvýšení dovozních cel na evropské automobily.

Nová vlna dovozních cel každopádně zhoršuje obavy týkající se pokračujícího zpomalení světového obchodu. Svaz průmyslu a obchodu ČR se domnívá, že podobná obchodní opatření poškozují nejen přímo dotčené sektory, ale i mezinárodní obchod jako celek. Obchodní konflikty jsou navíc podle Svazu jedním z nejvážnějších rizik pro vývoj světové ekonomiky.

Zdroj: Evropská komise, BBC, Finančnínoviny.cz

Olga Rozsívalová

kategorie EU infoservis