Vlakové čety patří mezi profese, které jsou v přímém styku s lidmi, a proto je u nich riziko možného přenosu nemoci vyšší. Zvláště v současné době, kdy celý svět napadnul zrádný koronavirus. S jakými pocity dnes chodí do práce? A jak je o ně postaráno ze strany podniku? Mají dostatek ochranných prostředků – roušek, desinfekce, či rukavic? O tom, jaká je situace ve středisku vlakových čet Olomouc jsme hovořili s členkou ZV OSŽ železniční stanice Olomouc, vlakvedoucí Lucií Živcovou, která zájmy zdejších vlakových čet hájí.
V ZV OSŽ železniční stanice Olomouc hl. n. hájíte zájmy vlakových čet. Jaká je v současné mimořádné době mezi jejími členy nálada?
Samozřejmě, že jsme všichni tak trošku nervózní, koneckonců, kdo dnes není? Díky přístupu vedení železniční stanice však máme zajištěno vše, co potřebujeme k ochraně zdraví a sami se také snažíme, abychom nešli do zbytečného rizika. V důsledku opatření, které vyhlásila vláda, lidé cestují méně, frekvence je oproti normálu tak desetiprocentní. Navíc z vlaků téměř vymizely takzvané ´problémové´ osoby, takže ve vlacích vládne klid. Cestující se k nám chovají ohleduplně a my jim to oplácíme úsměvem. Ten bohužel není pod rouškou vidět, ale na očích se to pozná.
Samozřejmě, že jsme všichni tak trošku nervózní, koneckonců, kdo dnes není? Díky přístupu vedení železniční stanice však máme zajištěno vše, co potřebujeme k ochraně zdraví a sami se také snažíme, abychom nešli do zbytečného rizika. V důsledku opatření, které vyhlásila vláda, lidé cestují méně, frekvence je oproti normálu tak desetiprocentní. Navíc z vlaků téměř vymizely takzvané ´problémové´ osoby, takže ve vlacích vládne klid. Cestující se k nám chovají ohleduplně a my jim to oplácíme úsměvem. Ten bohužel není pod rouškou vidět, ale na očích se to pozná.
V prvních dnech po vyhlášení povinnosti nosit roušky jich byl všeobecný nedostatek. Jak se to projevilo u vlakových čet?
V případě naší železniční stanice se vedení zachovalo úplně fantasticky – naše paní přednostka nakoupila látku a děvčata z pokladny z ní ušily jednotné modré roušky. Jsou uvnitř vybaveny kapsičkou, do níž lze vložit kapesník, který se dá vyměnit a desinfikovat vypráním. Také cestující nosí svoje roušky, navíc máme přiděleno pár roušek pro případ, že by někdo ve vlaku roušku neměl a začal například kašlat. Takový cestující by dostal naši roušku, okolí, kde seděl, bychom vydesinfikovali a uzavřeli. Jsme pro tento případ vybaveni výstražnou cedulkou, kterou bychom pověsili do okolí nákazy. Naštěstí taký případ zatím nenastal a doufejme ani nenastane.
V případě naší železniční stanice se vedení zachovalo úplně fantasticky – naše paní přednostka nakoupila látku a děvčata z pokladny z ní ušily jednotné modré roušky. Jsou uvnitř vybaveny kapsičkou, do níž lze vložit kapesník, který se dá vyměnit a desinfikovat vypráním. Také cestující nosí svoje roušky, navíc máme přiděleno pár roušek pro případ, že by někdo ve vlaku roušku neměl a začal například kašlat. Takový cestující by dostal naši roušku, okolí, kde seděl, bychom vydesinfikovali a uzavřeli. Jsme pro tento případ vybaveni výstražnou cedulkou, kterou bychom pověsili do okolí nákazy. Naštěstí taký případ zatím nenastal a doufejme ani nenastane.
A co ostatní ochranné prostředky – máte jich dostatek?
Máme kožené i gumové rukavice, desinfekční gel na ruce, umývací ubrousky, prostě vše, co je potřebné k nejnutnější ochraně. V dnešní době musíme být obzvláště obezřetní, zvláště pokud se týká hygieny a shromažďování více lidí na jednom místě. Vedení stanice nám vychází ve všem vstříc, spolupráce s ním je naprosto bezproblémová.
Máme kožené i gumové rukavice, desinfekční gel na ruce, umývací ubrousky, prostě vše, co je potřebné k nejnutnější ochraně. V dnešní době musíme být obzvláště obezřetní, zvláště pokud se týká hygieny a shromažďování více lidí na jednom místě. Vedení stanice nám vychází ve všem vstříc, spolupráce s ním je naprosto bezproblémová.
Na Litovelsku a Uničovsku nicméně trvá vyhlášená karanténa z důvodu zvýšeného výskytu osob, nakažených koronavirem. Jak to ovlivňuje vaši práci?
Z této oblasti je nemalý počet členů vlakových čet našeho SVČ, takže logicky teď plno lidí chybí. Odhaduji to tak na padesát průvodčích a vlakvedoucích, kteří jsou z této oblasti a nemohou chodit do práce. Pracujeme proto v případě nutnosti jejich nahrazení letmo – zatím to zvládáme a doufejme, že se situace brzy zklidní.
Z této oblasti je nemalý počet členů vlakových čet našeho SVČ, takže logicky teď plno lidí chybí. Odhaduji to tak na padesát průvodčích a vlakvedoucích, kteří jsou z této oblasti a nemohou chodit do práce. Pracujeme proto v případě nutnosti jejich nahrazení letmo – zatím to zvládáme a doufejme, že se situace brzy zklidní.
Děkuji za odpovědi.
Miroslav Čáslavský
Miroslav Čáslavský